تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری

  آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری

 

 

روستای پهنه کلا

این روستا از توابع بخش کلیجان‌رستاق شهرستان ساری در استان مازندران است. پهنه کلای شمالی در دهستان کلیجان‌رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۰۳نفر (۲۹۱خانوار) بوده‌است.پهنه کلا در مجاورت کارخانه چوب و کاغذ مازندران و در نزدیکی روستاهای شکتا ، ترم ، بالا کولا ، پایین کولا و... قرار دارد.

 

تکیه پهنه کلا یا به عبارتی حسینیه پهنه‌کلا (به مازندرانی پهنه‌کِلا تَکیه)، حسینیه ای واقع در حومه جنوبی شهرستان ساری، استان مازندران و در روستای پهنه‌کلا شمالی است که تا مرکز شهرستان ساری حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

واژه شناسی

در زبان تبری (مازندرانی) واژه کِلا به معنای آبادی می‌باشد و اغلب روستاهای مازندران پسوند یا پیشوند کِلا و کولا دارند.همچنین احتمالأ بخاطر وسیع بودن این روستا آن را پهن نامگذاری نمودند: پهن+کِلا = پهنه‌کلا

 

 

امکانات

حسینیه دارای امکانات رفاهی متعدد از جمله ۱۳۰ باب زائر سرا، آب، برق، تلفن، نانوائی و سرویس بهداشتی مجهز می باشد.

 

 

توسعه بنا

یک سقاخانه در تکیه پهنه‌کلا


یک نفار در تکیه پهنه‌کلا

طرح توسعه بنا با صرف ۱ میلیارد ریال در دست اقدام می باشد.

امروزه بارگاه و حرم در حال بازسازی است و طبقه دوم در حال ساخت می‌باشد. البته تکمیل این بنا همکنون حدود ۳سال به طول انجامیده. ضریح طلاکاری شده‌ای هم در حرم قرار دارد که مردم آن را واسطه قرار می‌دهند و هدایای نقدی خویش را به درون ضریح می‌ریزند.

سقاخانه‌ای نیز در صحن وجود دارد که برای سیراب شدن تشنگان ساخته شده و در بالای آن طبقه کوچکی ساخته شده که اتاقکی کوچک در آن وجود دارد. این اتاق کوچک با دیوارهای چوبی (به مازندرانی نِفار) احاطه شده و نمای بسیار زیبایی دارد.

در سمت دیگر حرم قبرستان وجود دارد که شهدای محله نیز در آن مدفون هستند.

در انتهای صحن نیز زائرسرا وجود دارد که برای اسکان زائرین بناشده است.

 

 

 

 

 

 



برچسب ها : ,,,,,
مطالب مرتبط